Ar ko sākt SEO?

by Alberts Ziemelis on 28/04/2011

in Interneta mārketings,Mājas lapas,SEO

Pirms uzsākt SEO

Uzņēmēji pamazām kļūst zinošāki interneta mārketingā un arvien vairāk izprot interneta un SEO nozīmi savā biznesā. Tekstu “gribam būt pirmajā vietā Googlē” nomaina – “mēs vēlamies būt Google meklēšanas rezultātu pirmajā lapā”. Tātad izpratne veidojas.
Tomēr daudzi vēl ar grūtībām atšķir SEO no AdWords, jo par abiem ir jāmaksā un abi ir saistīti ar “pirmajām vietām Googlē”.

Pēdējā laikā laikā esmu pabijis vairākās pārrunās par SEO pakalpojumiem. Kā ierasts, uzņēmēji vēlās, lai viņu mājas lapu vai internetveikalu varētu atrast Google meklēšanas rezultātu pirmajā lapā uz noteiktiem atslēgvārdiem un uzreiz steidz noskaidrot, cik tas maksās.

Tomēr, pirms ķerties pie SEO, gribētu atgādināt, ka ienākumus no darbības internetā veido trīs pamatkomponentes – trafiks (apmeklējums), piedāvājums un lapas konversijas rādītāji. SEO šajā gadījumā veidos trafiku, bet, lai jauniegūtais trafiks maksimāli efektīvi performētu, ir jāpaanalizē vai pašas mājas lapas dizains – gan estētiskais, gan funkcionālais ir vērsts uz augstiem konversijas rādītājiem lapā.

Lai cerētu uz pozitīviem notikumiem bankas kontā, arī piedāvājumam ir jābūt konkurētspējīgam. It īpaši tik viegli pārskatāmā vidē kāds ir internets. Taču tas šoreiz lai paliek pašu uzņēmēju ziņā.

Tā iepazīstot tuvāk optimizējamās mājaslapas, radās dažas pārdomas ar kurām gribu padalīties, lai sasniegtais SEO rezultāts būtu maksimāli efektīvs klientam un, lai mājas lapas apmeklētāji gūtu pozitīvu pieredzi iepērkoties šādā interneta veikalā.

Domājot tikai par SEO un nedomājot par pārējo mājas lapas stāvokli, var izveidoties situācija, kad potenciālais klients atnāk uz vietējo lielveikalu, kurā nav saprotams kur kāda prece meklējama un beigās vēl izrādās, ka veikalā vispār nav kases, lai veiktu pirkumu.

Mājas lapas dizains

Pirmā būtiskā lieta ir mājas lapas dizains. Pixel-perfect nostrādāts vizuālais dizains un saskarnes dizains ir viens no būtiskākajiem klienta uzticēšanās faktoriem. Bet uzticēšanās biznesā ir lielākā daļa veiksmes, jo īpaši interneta biznesā, kur nav iespējas ietekmēt pircēja lēmumu klātienē.

Apskatot vienu otru SEO kandidāti, radās mēreni-vidējs apjukums par to kur es atrodos, ko tur var nopirkt un cik tas maksā. Katrā iespējamā saskarnes vietā bija izmantoti bagātīgi tonējumi, lapas malās ar “pirkumu rosinošiem” skatieniem mani valdzināja 21. gadsimta amazones no kāda mikrorajona.

Lapas kopējais iespaids palika juceklīgs, haotisks un pārsātināts ar lieku troksni. Sarkanā krāsa bija izmantota elementos, kuriem nav nekādas funkcionālas nozīmes, taču CTA (call-to-action) elementi tikai vāji atšķiras no fona. Dizainā, ja to par tādu drīkst saukt, ir daudz lieku elementu, kas novērš skatītāja uzmanību no galvenā – meklējamās preces, cenas un konversijas elementiem.

Taču pēc kāda brīža jau sāku noprast, kas kurā vietā būtu meklējams, atrodams un nopērkams. Citā no apskatītajām mājas lapām dizains bija labs, taču tajā bija trūkumi, kas saistīti ar konversijas elementiem.

Mana pārliecība, kas nostiprinājusies laika gaitā – dizainam jābūt maksimāli tīram, labi strukturētam, estētiskam un pārskatāmam. Intuitīvi uztveramam, vērstam uz produktu un konversijas veicināšanu, bez liekiem elementiem un izskaistinājumiem.

Mājas lapas navigācija

Mājas lapas navigācija jeb menu vēlams būt vienkāršai, viegli pārskatāmai un vizuāli strukturētai, iespējami seklai – ar iespējami mazāku apakšsadaļu pakāpju skaitu, precīzi sagrupētai, ērtai ar nepieciešamajiem lietojamības elementiem.

Mājas lapas teksti un informācija par produktu

Teksti, līdzīgi kā vizuālais dizains, ļoti daudz vēsta apmeklētājam par mājas lapas uzticamību. Piemēram, mani būtu ļoti grūti pierunāt veikt pirkumu mājas lapā, kurā slāvu tautības cilvēki būtu centušies pierādīt, ka zina latviešu valodu labāk par pašiem latviešiem.

Ļoti labi saprotu, cik grūti un darbietilpīgi sarakstīt kvalitatīvu dzeju par katru no produktiem, īpaši, ja internetveikalā ir desmitiem un simtiem pozīciju. Taču tieši teksts un bagātīga, vēlams, konkurējošā vidē unikāla informācija par katru produktu kalpos kā ļoti labs pamats mājas lapas vai internetveikala SEO startēģijā attiecībā pret konkurentiem.

Tāpat jāatceras par teksta pārskatāmu strukturēšanu, informācijas hierarhiju, nodalot pircēja lēmumam būtisko informāciju no liriskās daļas. Piemēram, ja preces artikuls tiek attēlots vienlīdz lieliem cipariem kā cena, tad jāsāk domāt par informācijas prioritātēm produkta lapā.

Interakcijas elementi

Tāpat loģiski un intuitīvi saprotami jādarbojas mājas lapas interakcijas elementiem – atbildēm uz lietotāja pieprasījumiem, meklējumiem, dažādiem filtriem un kļūdu paziņojumiem. Tiem jādarbojas tā, lai ikviens varētu saprast ko tas dara nepareizi, vai kas tam jādara, lai sasniegtu rezultātu.

Konversijas elementi

Kvalitatīvi izstrādātu konversijas elementu trūkums līdzinās veikalam bez kases vai labākajā gadījumā veikalam ar salūzušu kases aparātu. Ja mājas lapas apmeklētājam ir radīta vēlme nopirkt produktu, taču, neatrodot kā to izdarīt, apmeklētājs pametīs lapu un veiks pirkumu pie konkurenta vai nenopirks vispār.

Interesants piemērs, ko ir nācies redzēt kāda internetveikala produkta lapā, ir liela poga “Atpakaļ” līdzās galvenajai konversijas pogai. Šādu lapas dizainu varētu salīdzināt ar pircēja izdzīšanu no veikala.

Mana pieredze rāda, ka vidējais interneta lietotājs ir viegli vadāms. Ja mēs gribam panākt noteiktu rezultātu, mums precīzi jāliek mājas lapas apmeklētājam izdarīt noteiktas darbības, lai virzītu viņu uz mūs interesējošo mērķi.

Ja tā ir produkta lapa un apmaksa notiek turpat internetā, liekam viņam “Pirkt” un pievienojam iepirkumu grozam vai sūtām uzreiz uz pirkuma noformēšanu. Ja produkts ir kāds transportlīdzeklis vai līdzīga rakstura pirkums, kuru sevi cienošs pircējs tomēr aptaustīs, apmaksās un saņems klātienē (velosipēds, motocikls, auto, zālespļāvējs un tml.), var rast citu, radošu pieeju kā likt mājas lapas apmeklētājam konvertēties un spert soli tuvāk pirkumam.

Var izveidot ļoti skaistu un bagātīgu produkta lapu, taču, nevajadzētu cerēt uz pirkumu vai cita veida konversiju, ja tajā nebūs atrodamas skaidras norādes, ko lapas apmaklētājam darīt, lai nopirktu attēloto produktu. Apmeklētājs visdrīzāk pametīs šādu lapu un izdarīs pirkumu citur.

Konversijas palielināšana un maksimāli kvalitatīva apstrāde ir tēma atsevišķam rakstam. Šeit apskatīju tikai primārās un būtiskākās lietas, kurām mājas lapā vajadzētu būt kārtībā, lai SEO pasākumi strādātu ar maksimālu lietderības koeficientu.

Statistikas rīki

Statistikas rīkiem gan nav tiešas saistības ar potenciālā pircēja lēmumiem mājas lapā, taču kvalitatīvi un pilnvērtīgi integrēti statistikas rīki, kaut vai vecais labais Google Analytics un interneta lietotāja uzvedības sekošanas rīki mājas lapā kā, piemēram, ClickTale, sniegs lielu ieguldījumu darba procesā – mājas lapas pilnveidošanā un konversijas rādītāju uzlabošanā.

Daži secinājumi

Daudzas divtūkstošo gadu sākumā un vidū radītās mājas lapas šodien sauc pēc būtiskas rekonstrukcijas. Liels vairums no tām tapušas ar domu mums jau tā pat iet labi, bet internetā būt tagad ir stilīgi un mums arī vajag savu lapu, jo konkurentiem arī ir vai arī – nē, nē, neko pārdot mēs tur negribam, mums tikai vajag kautko ļoti lētu un vienkāršu, tikai ielikt dažas preces, parādīt kas mums ir un, lai mūs var atrast.

Šodien šie uzņēmēji ir sapratuši, ka bizness pārceļas uz interneta vidi un tas nozīmē, ka ar produktu bildīšu atrādīšanu nepietiek, lai sekmīgi pārdotu internetā. Daudzos gadījumos esošo mājas lapu rekonstrukcija un to optimizācija nav ekonomiski lietderīga, jo vienkāršāk un lētāk ir pilnībā izstrādāt jaunu mājas lapu, realizējot tajā klienta aktuālās vajadzības, pareizi izveidojot produktu lapas, konversijas elementus, integrējot sociālos tīklus un realizējot SEO draudzīgu lapas kodu.

No savas pieredzes varu sacīt, ka augstvērtīgs mājas lapas dizains rada pārliecinošāku iespaidu un liek uzticēties vairāk. Tā rezultātā pircējs būs gatavs par to pašu produktu samaksāt nedaudz vairāk nekā mazāk kvalitatīvos interneta resursos.

Faktiski runa ir par konversiju jeb, citiem vārdiem runājot, pirkumu skaita īpatsvaru pret apmeklējumu. Ir jāsaprot, ka SEO tāpat kā Google AdWords un jebkāda cita veida reklāma palielina mājas lapas apmeklējumu, taču tā nevar palielināt konversijas rādītājus, ja pašas mājas lapas uzbūve, dizains un pārējie uzbūves elementi tos nekādi nesekmē.

Uzskatu, ka ikvienam profesionālam interneta mārketinga speciālistam, kas piedāvā SEO un AdWords pakalpojumus, vajadzētu godīgi novērtēt aktuālo mājas lapas stāvokli un pārrunāt to ar klientu, pirms slēgt līgumu, lai sāktu ceļu uz mītisko pirmo vietu / lapu Googlē.

{ 3 comments… read them below or add one }

Edgars Koroņevskis April 28, 2011 at 10:44

Labs raksts – gribas tādus prātu urdošus, mudinošus rakstus vairāk LV. Bet par to pēdējo rindkopu – cilvēkiem, kuri tik dikti raujas būt pirmajā vietā, iesaku nolikt kaut kādu summu Adwords eksperimentam ar kārtīgu reklāmas klika cenu un paskatīties, ko nozīmē atrasties pirmajā rezultātu vietā – vai tas sniegs vēlamo rezultātu. Latvijas internet vidē gan nav tik nereāli izsisties ar samērīgu SEO stratēģiju līdz pirmajai vietai.

Aigars June 4, 2011 at 11:37

Sakarīgs raksts!

Aija August 3, 2011 at 21:41

Labs raksts. Kas notiek tālāk? Kādi turpmākie SEO norādījumi?

Leave a Comment

Previous post:

Next post: